Eerste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Maarten & Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Liesbeth

28 Juli 2014 | Nepal, Kathmandu

Allemaal hartelijk bedankt voor de positieve reacties! Het is erg leuk om af en toe wat van het thuisfront te horen.

Even 2 korte reacties:
@ Hester: Inderdaad zijn koeien hier heilig en ze lopen ook midden op straat, dus soms geeft de chauffeur zomaar een ruk aan het stuur om een koe te ontwijken.
@ Josephine: Goed dat je je haar geeft aan iemand anders. We zijn benieuwd hoe het eruit ziet.

Onze eerste week in Nepal is ons heel goed bevallen en we voelen ons al best thuis hier. Hoewel men hier eerst nog wat bezorgd was over ons en ze liever niet wilden dat we alleen de stad in gingen, hebben we ze toch duidelijk kunnen maken dat het echt wel veilig is en dat het goedkomt. Zo zijn we samen naar Durbar Square in Kathmandu geweest. Dit is een plein vol tempels en beelden. Alles is Hindoestaans, Boeddhistisch of een combinatie daarvan, want dat gaat prima samen. Het grootste avontuur is om de bus naar huis terug te vinden. Er staat namelijk niets op qua bestemming en dergelijke. Als je 20 mensen vraagt welke bus je moet nemen, dan kom je uiteindelijk iemand tegen die weet welke bus waarheen gaat. Uiteindelijk ben je voor 50 cent met z'n tweeën ook weer thuis. Je mag wel van geluk spreken als je een zitplaatsje hebt. De meesten moeten staan en sommigen hangen achter aan de bus aan een soort van trapje. Gelukkig hebben we dat laatste zelf nog niet meegemaakt.

We beleven hier van alles en we doen veel verschillende dingen. We proberen de mensen te helpen met opruimen. Ze hadden een 'rommelkamer' die we nu met z'n allen opgeruimd hebben. Uiteindelijk beginnen ze het leuk te vinden en twee dagen later zijn ze alle schoenen aan het uitzoeken. Je merkt dat ze soms een zetje nodig hebben. Verder maken we weleens een wandeling in de omgeving en soms gaan we naar de stad. Kathmandu kent een enorm rijke cultuur, wat het best wordt uitgelegd door een gids. Die kun je huren voor de prijs die je samen afspreekt. Alles moet je namelijk hier afdingen, want iedereen probeert je je geld af te troggelen.

We hebben ook leuke dingen voor de kinderen kunnen kopen. Zo hebben we nu 2 keer fruit gegeven. Mango's zijn echte aanraders. Ze krijgen genoeg te eten, maar het is erg eenzijdig.

We zijn op pad geweest voor nieuwe uniformen, schooltassen, schoenen en een setje gewone kleren. Wat ze hier aan hebben is vaak niet echt schoon of heel. Het is geweldig om te zien dat ze zo blij zijn met deze spullen, terwijl wij dit in Nederland heel normaal vinden.

Verder hebben we de school gezien waar één van de jongens naar toe gaat. Heel wat anders dan onze luxe klaslokalen. De leraar staat de hele dag, want anders wordt je als lui bestempeld!

De Engelse lessen en computerlessen worden erg gewaardeerd. Onvoorstelbaar dat ze na een dag op school zitten ook nog 2 uur les van ons willen hebben. Aan de andere kant vervelen ze zich snel als ze vrije tijd hebben en ze vinden het wel gezellig. Meestal doen we niet heel streng, maar sommigen hebben het wel nodig.

Het contact met de bewoners hier is erg leuk. Sommigen zijn erg spontaan, anderen hebben wat meer tijd nodig. Gelukkig hebben we die tijd ook om ontspannen met elkaar om te gaan.

Met onze gezondheid gaat goed. Daar zijn we erg blij mee. Liesbeth heeft iets meer moeite met het eten dan Maarten (vooral de hoeveelheid), maar over het algemeen gaat het goed.

We hebben het ontzettend goed hier en het wordt erg gewaardeerd door de bewoners van het Fathershouse dat we hier zijn. We zijn heel blij dat we, mede dankzij jullie steun, de kinderen een stukje verder kunnen helpen in de primaire behoeften en in hun ontwikkeling.

We hebben nog best wat bezoekjes staan aan verschillende mensen, projecten en plaatsen! We zien hier erg naar uit en we hopen onze tijd goed te benutten.

We weten dat er op dit moment een aantal mensen op vakantie zijn. We hopen dat iedereen geniet van zijn/haar vakantie, thuis of ergens anders. We hopen jullie in september, als God het geeft, jullie in goede gezondheid te ontmoeten!

• 28 Juli 2014 - 16:34

Pa En Ma Fokker:

Lieve kinderen,
    We zijn blij dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
    Ook dat jullie zoveel voor die mensen kunnen doen.
    Wees wel voorzichtig als ze jullie iets afraden.
    Hier gaat alles gelukkig weer aardig goed,loop nu met een holter op
    en moet de uitslag nog afwachten. Gods zegen voor jullie allemaal.

vriendelijke groeten Pa en Ma Fokker

• 28 Juli 2014 - 17:04

Helene:

Als ik alles lees is het hier heel anders dan in Nederland Hun zijn veel sneller tevreden dan hier in Nederland als ik die foto zie van dankbaarheid voor de kleding

Ik hoop zo de HEERE het wil jullie weer op 5 september te zien op de bruiloft

Van Helene Nieuwenhuis

• 28 Juli 2014 - 18:23

Pa En Ma Nieuwenhuis:

Wat fijn dat het goed gaat met jullie!
    Dat opruimen is wel aan jouw toevertrouwd Liesbeth!
    Was het kleding kopen makkelijk wat de maat betreft? Of hebben jullie dat maar een beetje gegokt?
    Ze zie er allemaal heel blij uit he!
    De schooltassen lijken wel op de Nederlandse Easpak tassen!

We denken veel aan jullie hoor!

Liefs Pa en Ma!

• 30 Juli 2014 - 12:40

Henri, Anja En Elizabeth:

Ha,

Mooi om jullie verslag te lezen. Ook gaaf, die kindergezichtjes op de foto!
    Veel zegen nog gewenst op jullie werk!

Groetjes Henri, Anja en Elizabeth

• 01 Augustus 2014 - 10:15

William:

oom maarten en tante liesbeth,

wij gaan vandaag weer naar huis.
    ik ga ook over naar groep 4.
    wat hebben jullie een leuk reisverslag geschreven.en vooral leuke foto's.
    kunnen jullie al een beetje de taal van nepal spreken.of gewoon de engelse taal.
    ik verlang nu al naar een nieuw reisverslag.

groetjes william

• 01 Augustus 2014 - 10:31

Josephine:

ha oom maarten en tante liesbeth,

leuke foto"s hebben jullie gemaakt en neer gezet.(ik verlang nu eigenlijk nu alweernaar een volgend berichtje van jullie)
    woensdag zijn we naar amsterdam geweest. en hebben we een speurtocht gedaan. wel leuk maar moeilijk.
    toen was de vraag hoeveel beelden er in de tempel van boedha waren dus wij hebben het gevraagd. wel meer dan 400 beelden en plaatjes. we kregen van een chinees nog een snoepje. dus wij allemaal zeggen "thank you" of "thanks".
    is het warm in nepal?

liefs van Josephine

• 01 Augustus 2014 - 11:09

Kees En Caroline:

Ha Maarten en Liesbeth,
    wat een leuke en dankbare snoeten met hun nieuwe kleding en tassen.
    Echt een opsteker voor ons, dat niet alles vanzelfsprekend is.
    Heel veel fijne en gezegende weken nog het verre Nepal. Omdat het vandaag de laatste dag van onze vakantie is, denk ik dat wij geen mogelijkheid meer hebben om de verslagen nog te lezen en de foto's te bekijken. Pas na de vakantie weer, als jullie bij leven en welzijn al weer terug zijn.
    Hartelijk gegroet, Kees & Caroline , Josephine, Nathalie, William, Henrielle en Rosalinde

• 01 Augustus 2014 - 11:22

Nathalie:

Ha oom Maarten en tante Liesbeth,
    Wij hopen vandaag weer naar ons eigen nest te gaan.
    Ik hoop na de vakantie naar groep5 te gaan.
    Alles weer anders teveel om op te noemen.

alle bij dikke knuffel nathalie