Denkend aan Holland... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu Denkend aan Holland... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu

Denkend aan Holland...

Door: Maarten en Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Liesbeth

05 Augustus 2014 | Nepal, Kathmandu

Beste lezers,

Vorige week hebben we geprobeerd een Nederlandse maaltijd voor de kinderen op tafel te zetten. Dit is spreekwoordelijk bedoeld, want in het Fathershouse eten ze niet van tafels, maar zitten ze op de grond te eten. Als het goed is, komt hier verandering in. Ze hebben geld gekregen om drie tafels te kopen voor de kinderen.
Het bleek nog een hele klus om voor 30 man een nette Hollandse maaltijd te bereiden. Uiteindelijk is het gelukt. We hebben een lekkere stamppot gemaakt met aardappels en bloemkool en kip. Je kunt hier niet makkelijk aan ander vlees komen. Iedereen heeft ervan genoten! Ze hadden het er later nog over.

We zijn ook bij een Nederlandse vrouw geweest. Zij werkt al twaalf jaar in Nepal voor een trainingscentrum voor onderwijzers, waarin docenten worden gecoacht met aandacht voor spelend leren. Je kunt het vergelijken met de PABO in Nederland, maar dan in de vorm van nascholing. We werden direct ingezet als trainer. Het thema van die middag was ‘family games’, waarin gezelschapsspelen worden uitgelegd zoals ‘zeeslag’, ‘vier-op-een-rij’ en ‘kwartet’. Door deze spellen ontwikkel je je denkniveau en analytisch vermogen en dit is juist wat de kinderen in Nepal niet echt meekrijgen. Zelfs de docenten vonden sommige spellen erg lastig. Het onderwijs is hier vooral gericht op het lesgeven uit de methode en niet op het stellen en bereiken van doelen. Er is meestal weinig interactie met de kinderen.

's Avonds hebben we gezellig bij haar gegeten. We konden nu een keer in het Nederlands over Nepal praten en zo kom je weer wat meer over de cultuur te weten. Het was ontzettend gezellig.

Voor jullie is het ook leuk om te weten waar al het sponsorgeld aan is besteed. In het vorige verslag is daar al iets over verteld. Er is een geiser aangeschaft in het Fathershouse, zodat er warm kan worden gedoucht. In de winter komt er een tweede geiser bij. Verder zijn er op elke kamer ‘waterjars’ gekomen, zodat de kinderen op hun eigen kamer gezond water kunnen krijgen. Een deel van het geld is besteed aan evangelisatiemateriaal voor projecten. Verder hebben we wat geld kunnen geven aan de kerk voor de nodige reparaties.
Gisteren hebben we voor de kinderen, die kapotte of te kleine slippers hadden, nieuwe slippers gekocht. Ze zitten dan allemaal op een rijtje voor de winkel te wachten. Zo helpen we een voor een de kinderen aan een nieuw paar slippers. Uiteindelijk zorgt de oudste van het stel voor de goedkoopste prijs. Je merkt namelijk dat wij overal net wat meer moeten betalen.

Met behulp van een lesprogramma leren de oudsten hier nu al blind typen. Ze leren het razendsnel, vooral omdat ze het erg leuk vinden. Dit geeft ons voldoening om door te blijven gaan en op zoek te gaan naar nieuwe onderwerpen om de kinderen en jongeren uit te blijven dagen.
Je merkt dat je soms wel wat beperkt wordt door de middelen. De jongeren hebben tijdens de les vaak internet nodig, maar regelmatig doet het internet het niet (vooral niet op de benedenverdieping). Soms valt 's avonds het licht uit. Meestal is dit van korte duur. Als het langer duurt, gaan we gewoon naar bed.

Wij zijn nog steeds gezond, hebben het goed naar ons zin en genieten enorm. De afgelopen drie weken zijn voorbij gevlogen en voordat we er erg in hebben zijn we alweer op de helft van ons verblijf hier. We denken er nog niet veel aan, omdat er nog veel op ons programma staat. We missen soms wel ons eigen eten en drinken.

Overdag maken we vaak een wandeling en halen we ergens een broodje of wat sap. Het eten is gelukkig wat minder eenzijdig dan in het begin. Vaak kregen we 's morgens wat witte boterhammen met jam en dan twee maaltijden rijst. Nu we hier wat langer zijn, zeggen we het gelukkig wat sneller als we teveel hebben of als we geen trek hebben. Zo is het goed vol te houden en gelukkig blijven we tot nu toe allebei gezond. Hopelijk jullie ook in Nederland!

Een hartelijke groet uit Nepal!

• 06 Augustus 2014 - 10:27

Wim En Hanneke En Kids:

Hallo Maarten en Liesbeth,
    Wat een leuk verslag weer! Wat zullen de kids blij geweest zijn met hun nieuwe slippers, daar kunnen onze kids nog wat van leren :-)
    En dat aardappels schillen lukt je ook wel he Maarten! Altijd handig voor Liesbeth ;-)
    Fijne weken nog verder! Geniet van al jullie belevenissen!
    Hartelijke groetjes, Wim & Hanneke en kids

• 06 Augustus 2014 - 15:50

Annemarie Verweij:

Jullie doen daar mooie dingen, Maarten en Liesbeth. Geniet er nog maar van!

• 06 Augustus 2014 - 17:19

Nieske:

Ha Maarten en Liesbeth,
    Volgens mij smaakte die bloemkool als ik de foto's zie wel goed, je zou het bij ons ook wel mogen proberen ;)

• 08 Augustus 2014 - 13:44

Josephine:

hallo oom maarten en tante Liesbeth,

ik kan toch nog wel een berichtje sturen,
    ik ben samen met Nathalie bij opa en oma logeren.
    ik was gisteren(donderdag) jarig. ik heb nog leuke dingen gekregen.
    wat leuk dat ze ook Nederlands eten lusten en die slippers hebben gekregen.
    en leuke foto's

liefs Josephine

• 08 Augustus 2014 - 14:16

Nathalie:

ha maarten en Liesbeth
    ik ben met Josephine aan het logeren
    wij houden (zaterdag)een heel groot feest

liefs:Nathalie

• 09 Augustus 2014 - 01:20

Jacoba :

Hoi Liesbeth en Maarten,

Erg leuk om jullie verslagen te lezen, ik ben weer up-to-date wat jullie bezigheden betreft. Wel een uitdaging om met al deze factoren les te geven. Dat wordt straks dan een makkie, Liesbeth :) Misschien moeten we op het Hoornbeeck ook maar instellen dat ze ons aan het einde van de les bedanken! Succes met de komende weken.

Groet, Jacoba

• 11 Augustus 2014 - 11:42

Bertus:

Hee Maarten en liesbeth,

Goed om te horen al die mooie verhalen! Erg gaaf om te zien hoe leuk zij, en jullie, het vinden! Ik ben heel benieuwd naar nog veel meer verhalen;) Blijf genieten, en de komende 3 weken duren vást nog heeel lang!

Groet'n!

Bertus

• 11 Augustus 2014 - 21:37

Thirza:

Lieve M&L,

Jaaah, net terug van een weekje weg. Ik kon jullie verslag daar net aan lezen maar niet de foto's bekijken. Wat een super leuke foto's! Zo te zien genieten jullie enorm. Ik zie er naar uit om jullie verhalen live te horen! Nog super bedankt voor jullie berichtjes zo af en toe, lief!

Tot 2 september hopelijk.

Groetjes, Thirza

• 12 Augustus 2014 - 22:28

Johan & Pauline, Ruben En Jaron:

Hé Maarten & Liesbeth,

Heel leuk om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken! Zo kunnen we goed op de hoogte blijven!
    Zijn de vrouwen op de foto kleden aan het weven? Doen ze dat voor eigen gebruik of wordt het ook verkocht aan toeristen?

Het is wel een mooie omgeving op de foto's! Is dat dichtbij of moet je dan echt de stad uit?

Ruben heeft het regelmatig over jullie, vooral als hij een cabrio ziet ;-) Pas zei hij: Ruben boem boem kapotmaken tante Liesbeth. En met z'n hand sloeg hij erbij. Toen bedoelde hij dat hij dat schaaltje kapot had gemaakt op jouw verjaardag..

Met Jaron gaat het ook goed gelukkig, vandaag heb ik (Pauline) voor het eerst weer gewerkt.

Nog een fijne tijd in Nepal! Gaan jullie binnenkort nog wat meer van Nepal bekijken? Nu je er toch bent ;-)

Liefs uit Veenendaal

• 13 Augustus 2014 - 14:23

Cornelis:

Leuke foto's. Goed bezig jullie :-)
    5 september zie ik jullie weer.

Xx

• 19 Augustus 2014 - 15:58

Julia V D:

lieve oom maarten & tante Liesbeth

Wat een leuke foto,s !!!
    Vooral het uitzicht was erg mooi.
    En ik vond het grappig dat die mensen aan het weven waren :-)
    Nog een gezegende tijd in Nepal!
    En tot ziens!

Groetjes van Julia