Aankomst in Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu Aankomst in Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maarten en Liesbeth Fokker - WaarBenJij.nu

Aankomst in Nepal!

Door: Maarten & Liesbeth Fokker

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Liesbeth

21 Juli 2014 | Nepal, Kathmandu

Lieve familie en vrienden,

We zijn nu met onze vijfde dag begonnen hier in Kathmandu. In Nederland liggen jullie net op bed als wij alweer opstaan. Om vijf uur ’s morgens is namelijk de ‘morning devotion’. Een moment van gebed en zang om een zegen te vragen over de nieuwe dag.

Woensdagavond zijn we weggebracht door pa en ma Nieuwenhuis, Arie, Bernard, Theresa en Nathan. Dit was erg leuk. Om 22.00 uur zaten we in het vliegtuig naar Abu Dhabi. Donderdagmiddag zijn we na een lange, maar goede reis aangekomen op Kathmandu airport. We zijn direct hartelijk ontvangen door pastor Phillip en later ook door de bewoners van het Fathershouse dat wordt gerund door BB Thomas en zijn vrouw Lidia. Verder wordt het Fathershouse bewoond door een groep kinderen/jongeren van 4-21 jaar. Ze zijn arm maar dat weerhoud ze er niet van om op elk willekeurig moment hun dankbaarheid jegens God te uiten voor alles wat ze wel hebben. De mensen hier zorgen goed voor ons en willen echt dat het ons aan niets ontbreekt. Vooral Liesbeth heeft nogal moeite met de hoeveelheid eten die ze voorgeschoteld krijgt, maar na een aantal dagen vriendelijke verzoeken krijgt ze het eindelijk voor elkaar dat haar bord wat minder vol geschept wordt.

De stad is enorm vervuild. We hebben het idee dat al het afval op straat gegooid wordt. Verder zijn de mensen erg vriendelijk en de natuur buiten de stad is prachtig. Vanaf ons dakterras zien we bergen met witte toppen en een groene vallei. Echt supermooi! Overigens is het wel leuk om de stad in te gaan. Ondanks het stofhappen genieten we van alles wat er te zien is. Prachtige huizen worden afgewisseld door krotten van beton en golfplaten. Dit blijft een schrijnend beeld.

Het contact met de kinderen is superleuk. Ze vragen ontzettend veel aandacht en blijven maar zeggen dat Liesbeth een ‘beautiful woman’ is en dat Holland een ‘beautiful country’is. Ze zijn ontzettend blij met de spullen die we meegenomen hebben. We hebben stroopwafels meegenomen en iedereen vond dit erg lekker. Verder hebben ze al wat Bijbelse platen gekleurd. Je merkt dat ze erg blij zijn met alle dingen die ze kunnen doen in hun vrije tijd. Er is weinig geld en daarom is er ook bijna geen speelgoed te vinden waarmee de kinderen zich kunnen vermaken.

Vrijdag heeft Liesbeth voor het eerst met de hand kleding gewassen. Het is best een intensieve klus, maar de kleding ziet er daarna wel schoon uit! Het wordt meestal wel in acht verschillende tonnen gewassen. We begrijpen nu helemaal waarom ze bijna altijd lange tunieken met een soort van pyjamabroek dragen. Ze zitten altijd in kleermakerszit op de grond. Er zijn ook maar weinig stoelen in huis te vinden.

We geven computerles aan 5 tot 7 mensen en zijn begonnen met het maken van een PowerPointpresentatie. Na elke les zijn ze ontzettend trots op wat ze nu weer kunnen en ze willen elke dag iets nieuws leren. Ook geven we Engelse les. Dat is best lastig omdat het niveauverschil in één klas ontzettend groot is, maar goed, voor de een is het dan nieuw en voor de ander is het herhaling. Beide is goed voor ze. Gisteren heeft Maarten ze tijdens een Engelse les over lichaamsdelen het liedje hoofd-schouders-knie- en-teen in het Engels geleerd. Ze gingen echt compleet uit hun dak! Echt fantastisch. Aan het eind zeggen ze allemaal: ‘Thank you for your lesson’. Ze zijn heel beleefd!

De kerkdienst is hier op zaterdag. Er zijn drie diensten, omdat ze niet allemaal in de kerk pasen. Ze splitsen het daarom op in drie diensten. Iedereen gaat dus maar één keer, maar dat duurt dan wel drie uur. Dit betekent dat je ook drie uur lang op de vloer zit. De eerste keer hebben ze ons voorin de kerk welkom geheten en hebben we een kort welkomstpraatje gehouden. Het gaat er tijdens de dienst allemaal heel gepassioneerd aan toe. Andere buitenlanders hadden oordopjes meegenomen, wat geen overbodige luxe was. We worden met de bus opgehaald en dat is supergezellig. Veel mensen geven een hand en maken een praatje. Als je vertelt dat je uit Holland komt, gaat het gesprek geheid een keer richting voetbal. Dat schijnt toch ons belangrijkste exportproduct te zijn.

Even voor de veterinaire en agrarische lezers onder ons: In een boekje over koeien werd vertelt dat de Hollandse koeien wel 6800 liter melk per lactatie kunnen geven. Waarschijnlijk goed om dit even te updaten :) .

Kortom, we hebben het hier goed, maken lange dagen, maken veel dingen mee en genieten enorm. Gelukkig hebben we (nog) geen ziekte of andere narigheid meegemaakt. We houden het nieuws van de vliegramp in de Oekraïne en de oorlog in de Gaza-strook ook bij. Er gebeuren een hoop verschrikkelijke dingen. We zijn erg dankbaar dat God ons gespaard heeft en dat we nu veilig in Nepal mogen zijn.

Hartelijk bedankt voor jullie meelevende berichten!

Veel liefs uit Kathmandu,

Maarten & Liesbeth

• 21 Juli 2014 - 09:30

Pa En Ma Nieuwenhuis:

Wat zijn we blij dat we horen dat alles goed is met jullie!
    Fijn dat jullie zo hartelijk welkom zijn.
    Het is wel een aparte ervaring Liesbeth, met de hand de was doen!
    De kinderen zien er vrolijk uit op de foto's. Fijne tijd nog met elkaar en de Heere kan ons overal bewaren he!
    Liefs pa en ma!

• 21 Juli 2014 - 10:42

Esther Westland:

Wat een cool verslag!mooie foto's! ik herken veel van mijn reis vorig jaar. Vergeet niet de Hymalaya in te gaan, veel te mooi om over te slaan!
    Gaaf dat jullie echt wat kunnen betekenen voor de kids een de mensen aan wie je pc-les geeft! En als je weer eens smog hapt: troost je met het idee dat Kathmandu superschoon is vergeleken met steden in India!

kheb nu al zin om je na de vak te spreken Liesbeth!

xx Esther

• 21 Juli 2014 - 16:33

Fam Huisman:

Lieve ome Maarten en tante Liesbeth,
    Wij hebben net gelezen dat jullie veilig zijn aangekomen
    Hebben die kinderen aparte namen? Of zijn het gewone namen?
    Ik hoorde van mijn juf dat in India koeien loslopen voor de heiligheid,
    is dat bij jullie ook zo?
    Ik wens jullie het beste toe, dat de Heere jullie werk zegent

Liefs van Hesther :-)

Lieve Oom en Tante,
    Heel fijn om te horen dat jullie veilig aangekomen zijn!want met een andere vliegtuig is er een ongeluk gebeurd.
    Ik wens jullie veel succes ermee!! :-)
    veel liefs Marith
    Good bye

Hoi Maarten & Liesbeth,

Mooi reisverslag. Hele leuke foto's.

Hartelijke groet
    Jacko & Aleida en kids

• 22 Juli 2014 - 17:54

Bernard En Johanna:

Bedankt voor jullie mooi verslag en foto's. Een hele beleving! Hartelijke groet, de klussers.

• 22 Juli 2014 - 20:07

Fam. Nieuwenhuis - Nieuw-Vennep:

Lieve Maarten en Liesbeth,

Wij ziijn blij dat jullie een goede reis hebben gehad, nu zeker de vliegramp boven het oorloggebied van Oekraïne, een dag na jullie vertrek heeft plaats gevonden. Wat mooi om te zien dat de kinderen genieten van die Hollandse stroopwafels. Wat totaal anders leven die mensen daar dan wij in het rijke en luxe westen, het zal voor jullie dan ook een hele ervaring zijn om dit verschil te zien. Maarten, misschien ga je je nog wel bedenken wordt je straks geen dierenarts maar schoolmeester...;) We kijken uit naar jullie volgend berichtje.
    Het ga jullie goed en wij denken aan jullie!

Groeten Arie & Rina

• 23 Juli 2014 - 09:28

Nathalie:

maarten en liesbeth

ik snap wel dat het mooi is als ik de foto,s bekijk
    ik heb eengoed rapport

liefs:nathalie

• 23 Juli 2014 - 09:33

Kees & Caroline:

Ha Maarten en Liesbeth,

Fijn dat jullie veilig aan mochten komen. We vinden het leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Bedankt!

Groetjes Kees & Caroline

• 23 Juli 2014 - 12:55

M&M:

Ha Maarten en Liesbeth,

Bedankt voor jullie verhaal en foto's, bijzonder om allemaal mee te mogen maken zo!
    Fijn dat alles goed mag gaan verder. Ook leuk om die kinderen zo te zien genieten!
    Gods zegen toegewenst in jullie werk daar!

Groetjes,
    Maarten, Margretha en de boys

• 23 Juli 2014 - 18:36

Floris En Mirjam:

Ha Maarten en Liesbeth,

Wat gaaf om jullie reisverslag te lezen en jullie foto's te zien! Echt een hele belevenis.
    Heel mooi wat jullie daar kunnen betekenen!
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal, we denken aan jullie!

Liefs,
    Floris en Mirjam

• 24 Juli 2014 - 21:55

Andre En Henriette :

Ha Maarten en Liesbeth,

Leuk om jullie verslag te lezen en fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en het zo goed naar het zin hebben.
    Het lijkt me heel bijzonder om samen deze ervaring op te doen. Ander land en andere cultuur.
    Het geeft denk ik ook echt een verrijking aan je leven. Met de foto's erbij krijgen wij ook echt een beet je een beeld van wat jullie doen en beleven in Nepal.
    We hadden er best even bij willen zijn met dat hoofd, schouder, knie en teen gebeuren. Misschien kan Maarten het hier in Holland de neefjes en nichtjes ook een keer aanleren.

We wensen jullie samen nog een hele goede tijd in Nepal. We denken aan jullie!

Liefs, André en Henriëtte en de kinderen

• 25 Juli 2014 - 08:26

Wim En Nieske:

Ha Maarten en Liesbeth,

Interessant de foto's en het verslag te bekijken/lezen. We wensen jullie in het verdere Gods zegen in al jullie werk.
    Groetjes, Wim, Nieske en kids

• 25 Juli 2014 - 17:47

Josephine:

oom Maarten en tante Liesbeth,

Wat een leuk verhaaltje hebben jullie geschreven! ik heb haardonatie gedaan,eerst knippen ze de vlecht eraf dan gaan ze bijknipppen (ik heb er ongeveer 33 centimeter eraf).het is echt een heel apart gezicht met kort haar bij mij. je hebt wel drie vlechten nodig voor een pruik. ik heb het nu op mijn schouder hangen dus doe ik een staartje in. ik heb een mooi rapport en ik ga over na groep 7. we zijn op vakantie in het huis van oom Joop en tante Bep.we zijn gisteren (donderdag) naar schiphol geweest tante Thirza wegbrengen,en we hebben er een dagje schiphol van gemaakt heel leuk natuurlijk en ook een speurtocht gedaan over schiphol.

liefs Josephine

• 28 Juli 2014 - 11:31

oom Maarten en tante Liesbeth,

Hoe hebben jullie het in Nepal? Ik hoop dat het goed mag gaan.Is het warm bij jullie? Bij ons wel,
    vooral zaterdag
    We hebben een vakantiejongetje het is GEEN meisje , maar het is superleuk. we hebben heel vaak gezwommen met papa, mama,Wilmer,Lesra. Twee keer in het Ketelmeer. De eerste keer alleen en de tweede keer met ome Gerben en tante Karin,Gernand,Jesse,Noalinn en Karlijn. Lesra en ik hebben ook een keer in

• 28 Juli 2014 - 11:31

• 28 Juli 2014 - 11:32

• 12 Augustus 2014 - 22:10

Johan & Pauline, Ruben En Jaron:

Hé Maarten & Liesbeth,

Wat een mooie foto's! Je zal de wasmachine wel extra waarderen als jullie weer thuis zijn :-)

Geniet van het mooie werk wat jullie doen!

Groetjes van Johan & Pauline, Ruben en Jaron